Bouw molen van Aerden In de negentiende en het begin van de twintigste eeuw kreeg de bedrijvigheid impulsen door de nieuwe technische mogelijkheden. Johannes van de Wijgert liet in 1850 de nog bestaande bergkorenmolen bouwen. Reeds vier jaar later werd deze verkocht aan Johannes Ludovicus Aerden uit Wouw. Hij maakte gebruik van de nieuwe mogelijkheden door in 1883 bij de molen een stoomketel te plaatsen zodat ook zonder wind gemalen kon worden. Begin twintigste eeuw werd de stoomketel vervangen door een petroleummotor. Rond 1936 werden de houten wieken vervangen door ijzeren waarbij een speciaal systeem er voor zorgde dat de draaisnelheid vrij constant werd gehouden, het zogenaamde Van Riet-systeem. De Nispense molen is de enige beltmolen in Nederland die op vier wieken met dit systeem is uitgerust. De molen werd niet alleen gebruikt om graan te malen. Om verder te lezen ■ I.E.C.M. Aerden, De Nispense molen. Unieke wieken, het Van Riet-systeem, in: Jaarboek 2011 Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen, jrg. 19, 2011 ■ C.M.A.J. Uijtdewilligen, Een molen en haar molenaars te Nispen I; Voorgeschiedenis en de periode 1850-1854, in: Jaarboek 1997 Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen, jrg. 5, 1997 ■ C.M.A.J. Uijtdewilligen, Een molen en haar molenaars te Nispen II; Voorgeschiedenis en de periode 1854-1998, in: Jaarboek 1998 Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen, jrg. 6, 1998
heemkundekring   de Heerlijckheijd Nispen
Contact Contactgegevens
Over deze site Proclaimer Privacyverklaring
Industrialisatietijd 1800 - 1900
1850
heemkundekring   de Heerlijckheijd Nispen
1850
Industrialisatietijd 1800 - 1900
Bouw molen van Aerden In de negentiende en het begin van de twintigste eeuw kreeg de bedrijvigheid impulsen door de nieuwe technische mogelijkheden. Johannes van de Wijgert liet in 1850 de nog bestaande bergkorenmolen bouwen. Reeds vier jaar later werd deze verkocht aan Johannes Ludovicus Aerden uit Wouw. Hij maakte gebruik van de nieuwe mogelijkheden door in 1883 bij de molen een stoomketel te plaatsen zodat ook zonder wind gemalen kon worden. Begin twintigste eeuw werd de stoomketel vervangen door een petroleummotor. Rond 1936 werden de houten wieken vervangen door ijzeren waarbij een speciaal systeem er voor zorgde dat de draaisnelheid vrij constant werd gehouden, het zogenaamde Van Riet-systeem. De Nispense molen is de enige beltmolen in Nederland die op vier wieken met dit systeem is uitgerust. De molen werd niet alleen gebruikt om graan te malen. Om verder te lezen ■ I.E.C.M. Aerden, De Nispense molen. Unieke wieken, het Van Riet-systeem, in: Jaarboek 2011 Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen, jrg. 19, 2011 ■ C.M.A.J. Uijtdewilligen, Een molen en haar molenaars te Nispen I; Voorgeschiedenis en de periode 1850-1854, in: Jaarboek 1997 Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen, jrg. 5, 1997 ■ C.M.A.J. Uijtdewilligen, Een molen en haar molenaars te Nispen II; Voorgeschiedenis en de periode 1854-1998, in: Jaarboek 1998 Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen, jrg. 6, 1998
Contact Contactgegevens
Over deze site Proclaimer Privacyverklaring