Opening omleiding Het toenemende verkeer na de oorlog zorgde voor steeds meer overlast en onveiligheid op de weg. Er kwamen dan ook plannen voor de aanleg van een nieuwe vierbaansweg vanuit Roosendaal naar Essen om de dorpskom heen. Eind 1977 boog een provinciale commissie zich over de vraag of de grensovergang zou moeten worden verlegd. Pas op 24 maart 1981 werd de nieuwe weg, met een nieuw grenskantoor, geopend. Bij deze opening blokkeerden boze Nispenaren een half uur lang de weg. Ook de schooljeugd werd opgetrommeld om met spandoeken te protesteren (zie de foto). De dorpsbewoners eisten dat aan de nieuwe grensovergang volledige douanefaciliteiten aanwezig zouden zijn. Immers de chauffeurs moesten voor de douaneafhandeling voor verkeer met landen buiten de Benelux gebruik blijven maken van het oude kantoor. Het duurde nog tot 3 april 1989 voordat de sluiting van het oude kantoor aan de Essense Nieuwstraat definitief was. Vervolgens kon dan eindelijk een jaar later een reconstructie van het Kerkplein plaatsvinden. Door de omleiding verminderde de verkeersdrukte in het dorp aanzienlijk maar de autoweg heeft ook grote veranderingen aangebracht in het landschap rondom het oude beekdal.
heemkundekring   de Heerlijckheijd Nispen
Contact Contactgegevens
Over deze site Proclaimer Privacyverklaring
Tweede helft twintigste eeuw 1950 - heden
1981
heemkundekring   de Heerlijckheijd Nispen
1981
Tweede helft twintigste eeuw 1950 - heden
Contact Contactgegevens
Over deze site Proclaimer Privacyverklaring
Opening omleiding Het toenemende verkeer na de oorlog zorgde voor steeds meer overlast en onveiligheid op de weg. Er kwamen dan ook plannen voor de aanleg van een nieuwe vierbaansweg vanuit Roosendaal naar Essen om de dorpskom heen. Eind 1977 boog een provinciale commissie zich over de vraag of de grensovergang zou moeten worden verlegd. Pas op 24 maart 1981 werd de nieuwe weg, met een nieuw grenskantoor, geopend. Bij deze opening blokkeerden boze Nispenaren een half uur lang de weg. Ook de schooljeugd werd opgetrommeld om met spandoeken te protesteren (zie de foto). De dorpsbewoners eisten dat aan de nieuwe grensovergang volledige douanefaciliteiten aanwezig zouden zijn. Immers de chauffeurs moesten voor de douaneafhandeling voor verkeer met landen buiten de Benelux gebruik blijven maken van het oude kantoor. Het duurde nog tot 3 april 1989 voordat de sluiting van het oude kantoor aan de Essense Nieuwstraat definitief was. Vervolgens kon dan eindelijk een jaar later een reconstructie van het Kerkplein plaatsvinden. Door de omleiding verminderde de verkeersdrukte in het dorp aanzienlijk maar de autoweg heeft ook grote veranderingen aangebracht in het landschap rondom het oude beekdal.